... رنگین کمان؛ نشانی از بی نشان ...

تا چند جویی آخر از جان نشان جانان ** درباز جان و دل را کین راه بی نشانست

... رنگین کمان؛ نشانی از بی نشان ...

تا چند جویی آخر از جان نشان جانان ** درباز جان و دل را کین راه بی نشانست

توبه، اولین مرحله ...

مناجات التائبین (توبه کنندگان) از مناجات های پانزده گانه امام سجاد(ع)(خمس عشره)

مناجات و راز و نیاز بنده اى است که قصد توبه و بازگشت به خداوند را دارد.

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ


خدایا خطاها و گناهان لباس خوارى بر تنم کرده

و دورى از تو جامه بیچارگى بر تنم افکنده و

بزرگ جنایتم دلم رامیرانده

پس تو زنده اش کن به بازگشت خودت (بسوى من)

اى آرزو و مقصودم و اى خواسته و آرمانم

به عزتت سوگند براى گناهانم جز تو آمرزنده اى نیابم

و براى شکستگیم جز تو شکسته بندى نبینم

و من بوسیله آه و ناله بسوى تو بدرگاهت خاضع گشته

و با زارى در برابرت خود را به خوارى کشاندم

پس اگر توام از درگاه خویش برانى در آن حال به که روآورم؟

و اگر توام از نزد خویش بازگردانى به که پناه برم؟

و بس افسوس از شرمندگى و رسواییم

و اى دریغ از کار بد و گناهانى که بدست آورده ام

از تو خواهم اى آمرزنده گناه بزرگ و اى شکسته بند استخوان شکسته

که ببخشى بر من گناهان نابود کننده ام را

و بپوشى بر من کارهاى پنهانى رسوا کننده را

و مرا در بازار قیامت از نسیم جان بخش عفو و آمرزشت محروم نفرمایى

و از لباس زیباى گذشت و چشم پوشى خود برهنه ام نکنى

خدایا سایه ابر رحمتت را بر گناهانم بینداز

و ابرریزان مهربانى و رأفتت را براى شستشوى عیبهایم بفرست

خدایا آیا بنده فرارى جز به درگاه مولایش به کجا بازگردد

یا آیا کسى جز او هست کهوى را از خشم او پناه دهد

معبودا اگر پشیمانى بر گناه توبه محسوب شود ،

پس به عزتت سوگند که براستى من از پشیمانانم

و اگر آمرزش خواهى از خطا آن را پاک کند پس براستى من از آمرزش خواهانم

خدایا تو را سزد که مرا مؤاخذه کنى تا گاهى که خشنود شوى

خدایا به همان قدرتى که بر من دارى توبه ام بپذیر

و به بردباریت از من بگذر

و به همان علمت که به احوالم دارى با من مدارا کن

خدایا تویى که درى از عفو خود بسوى بندگانت باز کردى

و نامش را توبه گذاردى و فرمودى «بسوى خدا بازگردید با توبه صادقانه»

پپس دیگر چه عذرى دارد آن کس که از وارد شدن در این در باز شده غفلت ورزد

خدایا اگر براستى سر زدن گناه از بنده ات زشت است

ولى گذشت نیز از نزد تو نیکوست

معبودا من نخستین کسى نیستم که نافرمانیت کرده و توبه پذیرش گشته اى

و خواستار احسانت گشته و تو بر او احسان کرده اى،

اى پذیرنده بیچاره اى غم زدا اى بزرگ احسان اى داناى اسرار نهان اى نیکو پرده پوش

شفیع گردانم نزد تو جود و کرمت را

و توسل جستم به حضرتت و به مهربانیت و ترحّمت در پیش تو

پس دعایم مستجاب کن و امیدم را درباره خودت به نومیدى مبدل مکن

و توبه ام را بپذیر و گناهم را به کرم و مهربانى خود نادیده گیر

اى مهربانترین مهربانان.